onsdag 23 maj 2018

Pasta med svartkål

Det här var första gången jag åt svartkål, believe it or not. Jag visste inte alls vad jag hade gått miste om! Det är klart att säga att jag är ett fan av denna kålen! 🤩

Originalt recept är från


Pasta med svartkål
(Jag fick 1 portion, 1 tallrik)

Ingredienser:
Originalt:
4 port. (fullkorns)pasta
2 l strimlad svartkål (alt. grön- eller savojkål)
1 gul lök
Smör/olja att steka i
En skvätt vatten
3 dl crème fraiche
2 msk citronsaft
Salt, peppar

Mitt recept: 
100 g Risenta Bönpasta Spaghetti 

Sås:
50 g fet kokosmjölk
170 g svartkål
2 schalottenlöksklyftor
Olivolja 
3 msk vatten
1 tsk citronsaft
1 tsk salt
1/2 krm malen svartpeppar 
1 dl vatten

Instruktioner:
Börja med att koka pastan. Gör såsen under tiden. Skär bort ev. grov stam på kålen och skär den sedan i strimlor. Hacka löken och fräs den mjuk i en stekgryta. Vänd ner kålen och häll på en skvätt vatten. Låt kålen fräsas mjuk och sjunka ihop under lock. När kålen sjunkit ihop, häll på crème fraiche och låt koka upp. Ta av från värmen och smaka av med citron, salt och peppar. Blanda såsen med pastan och servera på studs.

Mina instruktioner:
Ställ en full burk kokosmjölk i kylen i 1 timme. Gör pastan: Värm en spisplatta på hög värme. Häll mycket vatten i en stor kastrull. Sätt på lock och låt koka. Koka pastan al dente i 2 minuter. Häll pastan i durkslag och lägg pastan på tallrik. Skölj svartkål noga i durkslag. Riv av bladen och släng stjälkarna. Mixa bladen i 15 sekunder. Skala och finhacka schalottenlök. Värm en spisplatta på medelvärme. Häll olivolja och schalottenlök i en djup stekpanna. Fräs i 1 minut under omrörning. Ta bort stekpannan och tillsätt svartkål, vatten, citronsaft, salt, och svartpeppar. Rör om och fräs i 4 minuter. Ta bort stekpannan. Höj värmen till hög.  Öppna burken. Separera den feta kokosmjölken från kokosvattnet i två skålar. Tillsätt kokosmjölk och vatten. Koka i 3 minuter och rör om hela tiden. Ta bort stekpannan. Blanda i pastan. Servera varmt.

Förvaring: Lägg på tallrik, täck med aluminiumfolie och förvara i kylen.


Tschüss!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar