måndag 5 februari 2018

Nutellaplättar

Hipp hurra för det är Nutellans Dag idag! 🤤 Detta receptet har jag ändrat till plättar i stället för pannkakor, eftersom de gick sönder när jag vände sida. Jag använde omogna bananer eftersom de har lägre GI-värde.

Originalt recept är från 


Nutellaplättar
(Jag fick 13 plättar)

Ingredienser:
Originalt:
  • 2 ägg
  • 1 banan
  • 2-3 msk mjölk (valfri sort)
  • 2 tsk kokosmjöl
  • 2 tsk fiberhusk
  • 1/2 tsk bakpulver
Fyllning:
  • 30 gram hälsosam nutella
Mitt recept: 
2 omogna bananer (~ 400 g)
4 ägg
4 msk sojamjölk
1 tsk bakpulver
2 msk Funksjonell Mat Sukrin Melis
2 msk Risenta Kokosmjöl
1 msk Finax Psyllium
Rapsolja

Fyllning:
~ 1 dl Nutella

Instruktioner:
  1. Låt nutellan bli till en lös och smidig konsistens (värm exempelvis i mikron en kort stund).
  2. Mixa samman banan och ägg med en stavmixer. Tillsätt resterande ingredienser och blanda. 
  3. Värm en stekpanna med smör/olja och klicka på liten del av pannkakssmeten.
  4. Fördela över hälften av nutellan, och täck över med mer pannkakssmet (platta inte ut, utan låt gärna pannkakan vara tjock). Ha inte på för hög värme, och vänd pannkakan efter några minuter när den stabiliserat sig något.

Mina instruktioner:
Skala och mosa bananerna i en skål. Häll i ägg, 1 i taget, och blanda. Tillsätt sojamjölk. Blanda bakpulver, sukrin melis, kokosmjöl och psyllium i en annan skål. Häll i de torra ingredienserna och blanda. Låt smeten svälla i 10 minuter. Häll Nutella i en värmetålig skål och värm i 1 minut i mikron. Värm en spisplatta på hög värme. Häll lite rapsolja i en plättpanna. Häll i ca 1 matsked smet. Klicka på 1/2 tesked Nutella och täck med 1 matsked till smet. Stek plätten i 20-30 sekunder, (de bränns jättelätt). Vänd försiktigt sida och stek i 20-30 sekunder. Servera varmt.

Förvaring: Lägg på tallrikar, täck med aluminiumfolie och förvara i rumstemperatur.



Tschüss!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar