söndag 18 mars 2018

Low-carb Kanelbullar

Alltså, det är galet hur mycket jag, och alla svenskar, älskar kanelbullar! Detta är mitt tredje recept på kanelbullar sedan jag startade bloggen, 10/06 2017. 

Jag gjorde receptet utifrån mitt recept på Låg-GB Söt bulldeg och jag har sammanställt en tabell med värden på näringsämnen på produkter jag använde.
Totalt:

En kanelbulle från det här receptet har jag jämfört med data från Fatsecret:



Low-carb Kanelbullar
(Jag fick 28 stora kanelbullar)

Ingredienser:
2 rumsvarma ägg 
2 rumsvarma äggvitor 
5 dl sojamjölk 
50 g Jästbolaget KronJäst För Söta Degar
2 tsk malen kardemumma 
1 msk bakpulver 
2 dl ICA Sötströ
4 dl Risenta Sojamjöl
3 dl Risenta Bovetemjöl
2 tsk guarkärnmjöl 
1 1/2 dl Finax Psyllium
80 g rumsvarmt Valio Eila Laktosfritt Smör

Fyllning:
120 g rumsvarmt Valio Eila Laktosfritt Smör
5 msk ICA Sötströ
3 msk malen kanel 

Pensling:
1 ägg
1 msk vatten

Instruktioner:
Sätt ugnen på 150 grader. Blanda ägg och äggvitor i en väldigt stor skål. Värm upp sojamjölken till 35-36 grader. Häll i sojamjölken och blanda. Smula ner jästen. Vispa upp jästen med elvisp, det ska bli skummigt. Blanda de torra ingredienserna i en annan skål. Tillsätt och blanda. Smula ner smöret. Knåda in det tills det inte finns ”smörfläckar” längre. Täck skålen med duk och låt jäsa i 2 timmar under ugnen. Gör fyllningen: Blanda smör, sötströ och kanel i en liten skål. Kavla ut degen på en yta med sojamjöl på och mjölade händer. Bred på fyllningen. Dela degen på hälften. Rulla ihop degen och skär i bitar. Lägg bakplåtspapper på två bakplåtar. Lägg bullarna på plåtarna. Låt jäsa täckt med duk i 1 1/2 timme under ugnen. Sätt ugnen på 175 grader. Blanda ägg och vatten till penslingen. Pensla bullarna. Grädda mitt i ugnen i 15-16 minuter. Låt svalna i minst 1 timme. Servera varmt.

Förvaring: Lägg i täta plastpåsar och förvara i rumstemperatur. 


Tschüss!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar