lördag 3 mars 2018

Quinoagröt

Var det något jag älskade så var det varm, tjock och söt mannagrynsgröt på vintern. Men när jag började äta glutenfritt så visste jag inte hur jag skulle göra god glutenfri gröt. 

Jag testade boveteflingor, men de var för grova, i min smak. Jag testade också quinoaflingor, men de var ju skitdyra. Till sist kom jag på ideén att eftersom quinoa fungerade toppen som substitut till ris, så skulle de ju kunna funka i gröt med. 

Och vad jag hade rätt! 🤤

Originalt recept är från


Quinoagröt
(Jag fick 1 70 cl skål)

Ingredienser:
Originalt:
  • 4 dl havregryn
  • 9 dl vatten
  • 2 krm salt
Mitt recept:
2 dl Garant Ekologisk Quinoa (~ 150 g)
4 dl sojamjölk
6 msk Funksjonell Mat Sukrin Melis
1 msk malen kanel 

Instruktioner:
1 Mät upp havregryn, vatten och salt i en kastrull.
2 Koka upp havregrynen och rör till en gröt.
3 Låt havregrynsgröten sjuda i 2-5 minuter. Rör då och då. En del gillar havregrynsgröt som har lite tuggmotstånd andra gillar att den helt kokt ihop. Du kan späda gröten till önskad tjocklek.
4 Du kan också laga havregrynsgröten direkt i tallriken i mikro eller plastburk. Kör på full effekt några minuter - samt ta ut och rör då och då - tills du tycker gröten är som du vill ha den.

Mina instruktioner:
Skölj quinoa i en sil. Häll quinoa, sojamjölk och sukrin melis i en liten kastrull. Värm en spisplatta på hög värme och låt koka i ca 30 sekunder. Rör om under tiden. Ta bort kastrullen och sänk värmen till medel. Låt puttra under konstant omrörning i ca 15 minuter, eller tills gröten är tillräckligt tjock. Servera varmt.

Förvaring: Häll i skål, täck med aluminiumfolie och förvara i kylen. 


















Mättande frukost!!



Tschüss! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar