onsdag 13 december 2017

Knäck

Glad Sankta Lucia! Detta är en jultradition jag alltid älskat, med låtarna, lussekatter, glögg och knäck. I Lindas recept kokades kolan till 124, men det är alldeles för mjukt för Min smak. Knäck ska vara hård som en surkaramell och göra ont att bita i! Tycker jag då. Jag kokade alltså då till 160 grader, men om man vill ha mjukare knäck så kan man använda den här guiden från Ica.se.:
Originalt recept är från 
http://lindasbakskola.se/2016/12/07/knack-2/

Knäck 
(Jag fick 38 små knäckformar) 

 Ingredienser: 
Originalt: 
3/4 dl hackad sötmandel (kan uteslutas) 
2 dl vispgrädde 
2 dl ljus sirap 
2 dl strösocker 
1 msk smör 

Mitt recept: 
20 g sötmandlar 
2 dl Alpro Soya Airy & Creamy 
1 dl Rawfoodshop yacon Syrup
1 dl ICA Sötströ 
15 g Kung Markatta Neutral Kokosolja

Instruktioner: 
1. Hacka sötmandeln grovt. 
2. Ställ ut knäckformarna på en bricka eller skärbräda. 
3. Blanda vispgrädde, sirap och strösocker i en 3–4 liters kastrull. Låt det koka till ca 124 grader. Stäng av värmen och tillsätt smöret. Rör om ordentligt. 
4. Rör ner sötmandeln i knäcksmeten. 
5. Häll smeten i formarna. Låt knäcken stelna i kylen. 

Mina instruktioner: 
Finhacka sötmandeln. Värm upp en stor kastrull på högsta värmen. Häll i vispgrädden, sirap och sötströ. Ställ ut knäckformar och kokosolja. Rör om hela tiden när temperaturen stiger till 100 grader. När det blir 160 grader, tillsätt kokosolja och blanda om tills det smälts. Tillsätt sötmandel och rör om. Häll smeten i knäckformar med hjälp av tesked. Ställ på tallrik och lägg in i frysen i minst 3 timmar. Servera kallt.

Förvaring: Förvara i frysen. 


Tschüss!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar