torsdag 29 mars 2018

Chicken BBQ Quorn

Quorn? Majs? Nej, det stavas C-O-R-N på engelska. 
Quorn är mykoprotein, ett svampprotein som säljs under märket Quorn i Sverige av Marlow Foods.

Bl.a. ICA, Willys och Coop säljer, men jag tipsar om Willys där 312 g kostar 25,90 kr. 

Jag var som andra besviken över att missa goda kycklingrätter, som Currykyckling eller Chicken Tikka Masala, när jag blev vegetarian. Men så läste jag om Quorn i ett forum och blev nyfiken. Därför bestämde jag mig för att göra grillkrydda för kyckling till mitt inlägg 10 Kryddblandningar. 

Vilken tur att jag gjorde det, för jag har redan gjort om det igen! Jag stekte i stekpanna och i ugn, men p.g.a. grillkrydda för kyckling så smakade det som grillad kyckling! Yummie!! 

Jag gjorde som i ICA:s recept och stekte i ugnen tills innetemperaturen visade 70 grader på min stektermometer. 

Min är från IKEA.  Jag rekommenderar starkt inköp av termometer! Den här dubblar dessutom som timer. Jag använder den när jag gör t.ex. Low-carb Kanelbullar när jag värmer mjölken, eller när jag gör Knäck och Gräddkola. 

Det är inte stora skillnader i näringsvärden mellan Quorn Filéer och Kronfågel Kycklingfilé.


Originalt recept är från


Chicken BBQ Quorn
(Jag fick 1 portion, ca 215 g)

Ingredienser:
Originalt:
4 kycklingfiléer
1 msk smör
salt och peppar
1/2 citron
4 port ris

Sås
1 rödlök
1 tsk olja
2 dl äppeldryck (ciderkaraktär)
2 dl vispgrädde
1 tsk majsstärkelse
1 tsk dijonsenap
1/2 kruka dill

Morötter
4 morötter
1 msk smör
1 tsk strösocker
1/2 tsk stött kummin

Till servering
babyspenat

Mitt recept:
300 g frysta tinade Quorn Filéer
3 msk olivolja
1 tsk salt
1/2 krm malen svartpeppar 

Instruktioner:
Sätt ugnen på 200˚C.
Bryn kycklingfiléerna i smör i en stekpanna. Krydda med salt och peppar och lägg dem i en ugnssäker form. Skölj och skiva citronen och lägg på filéerna. Stek dem mitt i ugnen ca 15 minuter eller tills innertemperaturen är 70°C.
Koka riset enligt anvisningen på förpackningen.
Sås: Skala och hacka lök. Fräs den mjuk i olja i en kastrull. Tillsätt äppeldryck och låt koka tills hälften återstår. Blanda grädde och majsstärkelse och rör ner. Koka ytterligare ca 2 minuter under omrörning. Smaka av med senap, salt och peppar.
Hacka dillen.
Morötter: Skala och skär morötter i stavar. Stek dem i smör i en stekpanna tills de börjar mjukna. Strö över socker och kummin och stek tills sockret har smält.
Till servering: Rör ner dillen i såsen och servera med kyckling, ris, morötter och spenat.

Mina instruktioner:
Sätt ugnen på 200 grader. Dela quornfiléerna i munsbitar. Värm en spisplatta på hög värme. Häll olivolja, salt, svartpeppar och Grillkrydda för kyckling i en liten skål och blanda. Häll i en stekpanna och sprid ut det. Tillsätt quornbitarna och stek i 4-5 minuter. Vänd sida och stek i 4-5 minuter till. Lägg bitarna i en ugnsform. Stek mitt i ugnen i 32-33 minuter. Kontrollera att innetemperaturen är 70 grader. Servera varmt. 

Förvaring: Täck med aluminiumfolie och förvara i rumstemperatur.




                                           Jag serverade med quinoa och remouladsås!


Tschüss! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar