torsdag 21 december 2017

Kondenserad mjölk

På Lindas Bakskola finns recept på krämig glass som använder kondenserad mjölk. Glassen blir verkligen krämig och god! Jag har också använt kondenserad mjölk innan i Key Lime Pie, som jag älskade! Jag har inte gett den betyg, med stjärnor som jag brukar, för jag äter ju inte den som den är. 😉 I glass fungerade den bra i alla fall! Originalt recept är från https://www.savorylotus.com/sweetened-condensed-coconut-milk-a-dairy-free-alternative/


Kondenserad mjölk (Jag fick 325 g) Ingredienser: Originalt:
  • 1 can of FULL fat coconut milk (where to buy BPA and additive free coconut milk)
  • 1/4 cup RAW honey (like this) OR REAL maple syrup (like this)
Mitt recept: 500 g Garant Kokosmjölk 5 msk ICA Sötströ Instruktioner: 1. In a small sauce pan, bring coconut milk to a gentle boil. Whisk in honey (or sweetener of choice.) 2. Allow to actively simmer (never boil) on medium heat for 25-30 minutes, stirring OFTEN. Mixture will thicken slightly, reduce by about a 1/3, and darken just a titch. 3. Allow to cool completely then store in glass container for up to 5-7 days. Mina instruktioner: Separera det tjocka, vita, från det vattniga i kokosmjölken. Häll den tjocka kokosmjölken i en kastrull och värm på hög värme i ca 30 sekunder. Rör om hela tiden. Sänk värmen till väldigt låg och tillsätt sötströ. Rör om konstant i ca 40 minuter. Häll i skål och låt mjölken svalna. Täck med aluminiumfolie och ställ i kylen i minst 2 timmar.

Förvaring: Förvara i kylen.

Såhär såg det ut efter den stått i kylen.


















Tschüss!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar