söndag 24 december 2017

Mjuk pepparkaka

God Jul! Merry Christmas! Feliz Navidad! Frohe Weihnachten! Joyeux Noël! Tänk, om en vecka är det nytt år! 2018! Wow, vad året gick snabbt! Idag bjuder jag på ett recept på mjuk pepparkaka, som egentligen är en sockerkaka med pepparkakskrydda. Och för att det är en sockerkaka, så måste jag påminna alla läsare om ”regler” för hur man ska göra en fin sockerkaka från Leila:
Så, ägg och sötströ ska vispas pösigt. ”Vad fan betyder det?” har jag funderat innan. Olika svar säger vitt, gul-vitt, poröst, fluffigt, grädde. Så vad är det då? Jag frågade den kunniga Marja som är skapare av bloggen Baka Sockerfritt. Jag frågade: Hur ser det ut när det är pösigt? Finns det luftbubblor eller ser det ut som innan vispgrädden blivit fluffig? Marja svarade: Det blir inte lika pösigt och luftigt som med vanligt socker, utan snarare som lite vispad grädde. Jag har fotat på hur pösigt det blev och tagit tiden:
Efter ca 7 minuter bildas luftbubblor. När det har gått 17-18 minuter så börjar det bli likt vispad grädde och har dubblats i volym. Någon minut senare kommer några luftbubblor tillbaka, don’t worry about it. OBS! Ägg och sötströ vispas med elvisp, INTE det andra. 

Originalt recept är från 
http://www.tasteline.com/recept/glutenfri-mjuk-pepparkaka/


Mjuk pepparkaka (Jag fick en 24 cm sockerkaksform) Ingredienser: Originalt: 6 st ägg 360 gram farinsocker 150 gram smör 110 gram majsstärkelse, maizena 1 hekto majsmjöl 80 g mandelmjöl 3 tsk bakpulver 2 tsk fiberhusk 2 msk vaniljsocker 1 dl mjölk 2 tsk kanel, malen 2 tsk ingefära, malen 4 tsk kardemumma, malen 2 krm kryddnejlika Mitt recept: 6 ägg 2 dl ICA Sötströ 2 dl sojamjölk 2 dl rapsolja 4 msk pepparkakskrydda 1 msk bakpulver 1 msk proteinpulver 2 dl Risenta Mandelmjöl 2 dl Risenta Sojamjöl 2 dl Risenta Bovetemjöl Instruktioner:
  • 1. Tips: Grädda kakan i en rund form och dela den sedan på mitten, fyll med rårörda lingon och täck tårtan med vispad grädde. Dekorera med lingon och marsipanfigurer och servera som en tårta.
  • 2. Värm ugnen till 200 grader.
  • 3. Vispa ägg och farinsocker pösigt med elvisp, det tar ca 5 minuter.
  • 4. Smält smöret.
  • 5. Vispa ner samtliga ingredienser i ägg- och sockerblandningen, inklusive smöret.
  • 6. Häll smeten i en smord sockerkaksform och grädda i ca 40 minuter.
  • 7. Låt kakan svalna. 
Mina instruktioner: Vispa ägg och sötströ pösigt i en stor skål med elvisp i 17-18 minuter. Tillsätt sojamjölk och rapsolja, blanda. Blanda alla torra ingredienser i en annan skål. Häll sakta ner dem och blanda försiktigt till en smet. Smeten ska inte förlora ”fluffet”! Sätt ugnen på 200 grader. Smörj rikligt en rund sockerkaksform med rapsolja och bröa med sojamjöl. Häll i smeten. Grädda allra längst ner i ugnen i 50-51 minuter. Låt svalna i minst 1 timme. Servera lätt uppvärmd.

Förvaring: Täck med aluminiumfolie och förvara i rumstemperatur. Tschüss!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar