måndag 29 januari 2018

Nutella

Jag ÄLSKAR Nutella, men visste du att det finns laktos i den? ☹️ Jag är laktosintolerant och får tyvärr bauchschmerzen, (magont), av det.
I kommersiell Nutella finns: Socker, palmolja*, HASSELNÖTTER (13%), fettreducerad kakao (7,4%), SKUMMJÖLKSPULVER (8,7%), VASSLEPULVER, emulgeringsmedel: lecitiner (SOJA), vanillin. Hur kan det bara finnas 13 % hasselnötter?? 😶 Och de andra ingredienserna finner jag lite onödiga då de inte behövs, för smakens skull. Observera att även om smaken blir väldigt lik ”riktig” Nutella, så är det några nackdelar. Om man gör den tjockare så stelnar den i rumstemperatur. Det kan behövas läggas till mjölk för att lösa upp den. Den går att ställa in i kylen och värma upp, men jag rekommenderar att använda direkt eller möjligtvis dagen efter. Jag använde färdigrostade och naturella hasselnötter, men rostade är definitivt godare. Om du bara har naturella, följ Brendas instruktioner för hur man rostar nötterna själv. Originalt recept är från https://www.sugarfreemom.com/recipes/sugar-free-homemade-nutella-dairy-free-low-carb/

Nutella (Jag fick ca 450 g) Ingredienser: Originalt:
  • 2 cups hazelnuts
  • 1/4 cup coconut oil melted
  • 6 tablespoons unsweetened cocoa powder
  • 1/2 teaspoon salt
  • 1/2-1 tsp liquid hazelnut stevia
Mitt recept: 100 g smält Kung Markatta Neutral Kokosolja 400 g rostade hasselnötter 3 msk Kung Markatta Kakao 1 dl ICA Sötströ Instruktioner:
  1. In a dry skillet, toast your hazelnuts until fragrant, about 4-5minutes over medium heat.
  2. Place on a clean kitchen towel and allow to cool.
  3. Once cool rub towel over them to loosen and remove as much of their skins as possible.
  4. Place in a food processor or high powdered blender and process until fine crumbs.
  5. Add remaining ingredients and blend until smooth.
  6. Taste and adjust salt and stevia if needed.
  7. Makes 12 ounces.
Mina instruktioner: Smält kokosolja. Mixa hasselnötterna till smulor, men inte till en massa. Tillsätt kokosolja, kakao och sötströ. Mixa ett par minuter till en len och krämig konsistens. Servera rumstempererat.

Förvaring: Häll i skål, täck med aluminiumfolie och förvara i kylen.
Tschüss!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar