torsdag 15 mars 2018

Lángos

Det kan vara överraskade att höra, men jag hade aldrig i mitt liv ätit lángos innan jag lagade det.

Jag testade med detta för första gången cheddarost. Jag köpte Violife Mature Cheddar Flavour 400 g på Willys för 52,90 kr. Det visade sig att jag gillar cheddarost! 😊 Om ”riktig” cheddarost är så god, alltså.

Lángos gjorde jag för att fira Ungerns nationaldag. Lángos är traditionellt sätt ett friterat plattbröd som serveras med gräddfil, ost, kött, grönsaker. 

Jag lagade en stekt och bakad version, för att jag avskyr lukten av fritering. Och det är onyttigt. 

Originalt recept är från


Lángos
(Jag fick 4 lángos)

Ingredienser:
Originalt:
2 st Ägg
2 dl Cheddarost (riven)
2 msk Majonäs
1 nypa Cayennepeppar
3 msk Olja
1 st Vitlöksklyfta

Mitt recept:
2 ägg
2 msk majonäs
3 msk Risenta Bovetemjöl
1/2 krm salt
1 nypa malen svartpeppar 
100 g Violife Mature Cheddar Flavour

Pensling:
3 msk olivolja 
1 vitlöksklyfta

Servering:
1 kvisttomat (~ 145 g)

Instruktioner:
1 Blanda ihop samtliga ingredienser utom olja och vitlöksklyfta i en bunke.
2 Klicka ut klickar på en plåt med bakplåtspapper. Fyra större eller sex mindre. 
3 Grädda i ugnen på 250 grader i cirka 8-10 minuter. Om du ska steka dem i olja efter så behöver du inte grädda mer än 8 minuter. 
4 Värm oljan i en stekpanna. Tryck till vitlöken lite och lägg den i oljan så den får lite smak. Lägg sedan i langosen och ge dem en lite mer krispig yta. Var försiktigt bara så att du inte bränner dem.
5 Ta upp och servera direkt med önskat tillbehör.

Mina instruktioner:
Sätt ugnen på 250 grader. Blanda ägg och majonäs i en skål. Häll bovetemjöl, salt och svartpeppar i en liten skål och blanda. Tillsätt i smeten. Finriv cheddarosten och blanda i. Lägg bakplåtspapper på en bakplåt. Klicka ut smet i cirklar. Grädda mitt i ugnen i 10-11 minuter. Stäng av ugnen. Värm en stekpanna på hög värme. Häll i olivolja. Skala och finhacka vitlök. Häll i vitlöken och stek lángos 10 minuter på varje sida. Skölj och tärna en tomat och lägg på lángosen. Servera varmt.

Förvaring: Lägg på tallrik, täck med aluminiumfolie och förvara i rumstemperatur.



Tschüss! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar