söndag 11 februari 2018

Grundrecept på glass

Jag har kommit in i en ny spännande fas för att hitta recept. Bibliotek! Jag hade inte tänkt på det själv tills min mamma lånade hem boken ”Baka vego: veganska recept” av Mekto Ganic. Briljant bok, måste jag säga. Så jag har tre gånger sedan januari gått på enorma låne-bok-shoppingtur och kommit hem med typ 10 böcker! Alla böckerna kan tyvärr inte beställas för tillfället. 
Dessa böcker har jag lånat:


1: ”Glutenfria kokboken: bakning, mat och massor av tips” av Elisabeth Ekstrand-Hemmingsson

2: ”Baka i långpanna: från kärleksmums till chokladpavlova” av Kristina Eriksson

3: ”Söta saker” av Therésia Erneborg

4: ”Bröd och kakor: baka utan gluten” av Mekto Ganic

5: ”Cheesecake” av Hannah Miles

6: ”Lugn mage med gott bröd” av Sofia Antonsson

7: ”Baka nytt: ännu godare bröd utan gluten” av Maria Blohm och Jessica Frej

8: ”Vår kokbok vegan” av Sara Begner

9: ”Kanelbullar och annat nybakat” av Kristina Eriksson och Åsa Dahlgren

10: ”Sweet things: choklad, karameller & marshmallows” av Annie Rigg

11: ”Power Snacks” av Parragon

12: ”Världens Mat!” av Gordon Ramsay

13: ”Stefanos Italia: den stora italienska kokboken” av Stefano Catenacci

14: ”Laga nytt: pasta, pizza, paj & pirog utan gluten” av Maria Blohm och Jessica Frej

15: ”Det goda franska köket” av Julia Child, Simone Beck och Louisette Bertholle

16: ”Godis: nya och gamla favoriter för godisälskaren” av Maria Öhrn

17: ”Raw delight: desserter, glassar, tårtor, bakelser, pajer, småkakor, kex... mmm!” av Erica Palmcrantz Aziz och Irmela Lilja

18: ”Glass åt alla!” av Rasmus Klockljung, Johan Lundgren, Sofia  Dahlén, Fredrik Åslund och Karolina Tegelaar

19: ”Smarta sötsaker: utan socker, gluten och mjölk” av Ulrika Hoffer

20: ”Gelato! Äkta italiensk glass” av Samantha Santambrogio-Öberg

21: ”Gott utan gluten, soja, laktos, vete, mjölk, ägg” av Annika Wesslén och Gunilla Lindeberg 

22: ”Rutiga bakboken: över 500 goda matbröd, vetebröd, mjuka kakor, småkakor, bakelser, tårtor och pajer” av Ica Provkök

23: ”Sött från förr” av Therésia Erneborg

24: ”Nytt fikabröd : baka gott utan gluten” av Maria Blohm och Jessica Frej

25: ”Allt om Mat: stora kokboken” av Allt om mat

26: ”Isodieten - kokoboken: gå ner ett kilo i veckan” av Fredrik Paulún, Kristina Andersson och Martin Brunnberg 

27: ”United States of Cakes: bakverk och sötsaker från den amerikanska västkusten” av Roy Fares

28: ”277 sorters kakor” av Jan Hedh

29: ”Sju sorters kakor: Sveriges bästa recept på klassiska bakverk och nya favoriter” reviderad av Mia Öhrn

30: ”Sju sorters kakor” av Brita Olsson

Jag blev inspirerad av recepten från ”Glass åt alla!” och bestämde mig för att hitta på egna recept på glass. Till det behövde jag en perfekt bas som jag kunde göra med få ingredienser och utan glassmaskin. Som tur var fungerade detta receptet från Suzannes blogg jättebra! 

Originalt recept är från


Grundrecept på glass
(Jag fick ca 485 g)

Ingredienser:
Originalt:
5 dl (2 frp) vaniljvisp

Mitt recept:
5 dl väldigt kall Alpro Soya Airy & Creamy 
2 msk Funksjonell Mat Sukrin Melis

Instruktioner:
1. Med vaniljvisp: Vispa vaniljvispen tjock. (Tänk på att vaniljvisp innehåller diverse tillsatser, läs innehållsförteckningen. Gör receptet med vispgrädde om du inte gillar tillsatser.) Med vispgrädde: Vispa grädden medelhårt med elvisp. Vispa ner florsocker och vaniljsocker så det blir blandat.
2. Blanda ner eventuell smaksättning.
3. Med glassmaskin: Sätt igång glassmaskinen. Häll i glass-smeten och kör tills glassen är klar. Frys sedan in den eller ät direkt. Utan glassmaskin: Häll glass-smeten i en plastburk. Låt stå i frysen ca 4 timmar. Ta ut och rör om var 20:e minut de första 2 timmarna.

Mina instruktioner:
Häll vispgrädde och sukrin melis (och smaksättning) i en stor skål. Vispa grädden ganska fast med elvisp, i 8-9 minuter. Använd en slickepott och häll smeten i en brödform på 2 liter. Täck med aluminiumfolie. Frys i 3 timmar och skrapa och rör om varje halvtimme. 

Förvaring: Förvara i frysen.




Tschüss!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar