tisdag 10 april 2018

Yoghurtfrallor

Dessa frallor år också omarbetade från ett LCHF-recept och smakar i princip likadant som Kvargfrallorna.

För att det är den älskade nordvästra skånska temadagen, Bulle-med-bulle-dagen, idag, så har jag tagit fram underbara recept på frallor! (En bulle-med-bulle är en franskbrödsbulle/fralla med en chokladboll i mitten!)

Jag har använt en ny produkt från Alpro! De har släppt ut en len, krämig, mjölkfri OCH SOCKERFRI yoghurt! https://www.alpro.com/se/produkter/vaxtbaserad-yoghurt-variant/mild-och-creamy/ostad-eko

Originalt recept är från


Yoghurtfrallor
(Jag fick 7 medelstora frallor)

Ingredienser:
Originalt:
  • 2 ägg
  • 2 dl fet yoghurt eller färskost
  • 3 msk smält smör eller kokosolja
  • 1,5 dl mandelmjöl
  • 1,5 dl pofiber
  • 1,5 msk fiberhusk
  • 2 tsk bakpulver
  • 0,5-1 tsk salt
  • svarta vallmofrön
  • 1 uppvispat ägg


Mitt recept:
4 ägg
4 dl Alpro Soya Mild & Creamy Naturell Ekologisk Osötad
4 msk rapsolja
1 tsk salt
2 krm malen brödkummin 
2 msk bakpulver
2 msk Risenta Bovetemjöl
3 msk Finax Psyllium
2 dl Risenta Mandelmjöl 
1 dl Risenta Kokosmjöl

Instruktioner:
1 Vispa äggen fluffiga, vispa sedan ner yoghurt och det smälta fettet.
2 Blanda de torra ingredienserna och vispa ner. Låt allt stå och svälla i minst 5 minuter.
3 Sätt ugnen på 200 grader och rulla försiktigt till bullar med blöta händer, lägg på bakplåtspapper och pensla med uppvispat ägg och vallmofrön. Grädda mitt i ugnen i ca 15 minuter.

Mina instruktioner:
Vispa äggen fluffiga med elvisp i ca 10 minuter. Rör i yoghurt och rapsolja. Blanda salt, brödkummin, bakpulver, bovetemjöl, psyllium, mandelmjöl och kokosmjöl i en annan skål. Blanda i de torra ingredienserna. Låt svälla i 15 minuter. Sätt ugnen på 200 grader. Lägg bakplåtspapper på en bakplåt. Forma frallor av den kladdiga degen och lägg på plåten. Häll kallt vatten i en blomspruta. Spruta vatten på dem. Grädda mitt i ugnen i 10 minuter. Öppna ugnsluckan, dra ut plåten och spruta med vatten. Grädda i 15-16 minuter till. Låt svalna helt, minst 1 timme. Servera rumstempererat. 

Förvaring: Lägg på tallrik, täck med aluminiumfolie och förvara i rumstemperatur.



Tschüss!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar