torsdag 28 december 2017

Pepparkaksknäckebröd

Jag har aldrig lyckats med knäckebröd! De är inte lätta att få rätt, även om det inte verkar komplicerat. Men jag har äntligen lyckats med detta receptet, som dessutom är glutenfritt och lätt! Plus, jag använder chiafrön, som är supernyttiga med Omega 3, C-vitamin och antioxidanter. Originalt recept är från https://matsara.se/pepparkaksknacke-supersnabbt-superenkelt-och-mojligt-till-helt-sockerfritt/




Pepparkaksknäckebröd (Jag fick 17 knäckebröd) Ingredienser: Originalt: 1dl majsmjöl 1dl rismjöl 1dl linfrön
0,5dl kokosmjöl 0,5dl neutral olja (exempelvis raps) 3dl kokhett vatten ca.  1-1,5msk pepparkakskryddor (mängd beroende av önskad styrka i smaken) ev. 2tsk sötning (lönnsirap eller honung) men går helt att skippa utan problem, jag tror jag föredrog den osötade varianten här Mitt recept: 4 msk ICA Sötströ 4 msk pepparkakskrydda
1 dl Risenta Chiafrön
1 dl Risenta Kokosmjöl 2 dl Risenta Bovetemjöl 3 msk rapsolja 3 dl kokhett vatten Instruktioner:
  1. Blanda alla torra ingredienser
  2. Tillsätt oljan och ev. sötning
  3. Häll sen på det upphettade vattnet (direkt från plattan eller vattenkokaren)
  4. Rör om med träslev eller slickepott tills du får en jämn och len deg
  5. Låt svälla ca 5minuter
  6. Nu  kan du antingen kavla ut degen direkt EMELLAN 2st. bakplåtspapper alternativt bre ut den på bakplåtspapper med hjälp av slickepott (degen är kladdig och SKA så vara)
  7. Degen täcker ett bakplåtspapper (blir ca 2-3mm i tjocklek då)
  8. Observera att degen INTE sväller då den inte innehåller något jäsningsmedel
  9. Stansa eller skär ut kakor
  10. Dra bort överflödsdegen, det går också att förflytta kakorna men det är betydligt lättare att låta dom ligga kvar
  11. Grädda sen kakorna på bakplåtspapperet, på bakplåt i 150grader i ca. 30minuter
  12. Använd överflödsdegen för att göra fler kakor.
  13. För mig blev det totalt 2 st plåtar fulla med kakor
  14. Hade bägge plåtarna i ugnen samtidigt vid gräddning, bara skiftade placering (över/under) efter halva gräddningstiden
  15. Låt svalna på plåten
Mina instruktioner:
Blanda sötströ, pepparkakskrydda, chiafrön, kokosmjöl och bovetemjöl i en skål. Tillsätt rapsolja och blanda. Koka vatten i en tekokare. Häll i vattnet och blanda snabbt till en deg. Låt svalna i 5-10 minuter. Lägg bakplåtspapper på två bakplåtar. Platta ut en bit deg. Skär ut runda knäckebröd med runda utstickare. Flytta på degen runtom och fortsätt. Nagga med en kruskavel, gaffel eller biffklubba (min används endast i bakning). Sätt ugnen på 150 grader. Grädda mitt i ugnen i 9-10 minuter. Upprepa med de andra plåtarna. Stäng av ugnen, öppna ugnsluckan helt och låt svalna. Sätt ugnen på 100 grader. Torka mitt i ugnen i 4 timmar.* Upprepa med de andra plåtarna. Låt svalna helt, minst 30 minuter. Servera rumstempererat. 

Förvaring: Lägg i täta plastpåsar och förvara i rumstemperatur.


*Det går också att torka alla samtidigt, och alternera vilken plåt som är högst upp. 




Tschüss!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar