lördag 10 februari 2018

Mörk choklad

Jag tror inte att det finns en enda person i hela världen som inte älskar choklad! Kakaobönor har använts i 2500 år, enligt Wikipedia. Första chokladkakan uppfanns 1847! Thank you very much till den briljanta människan!

Det har visats sig i forskning att ätande av mörk choklad förlänger ens liv, i lagom proportioner. 

Men så är det så jävla synd att nästan all kommersiell choklad innehåller laktos, gluten och socker! Som ”Mörk Choklad” från Marabou:
Socker, kakaomassa*, kakaosmör, emulgeringsmedel (sojalecitin), arom, skummjölkspulver. Minst 44% kakao. INNEHÅLLER MJÖLK, SOJA. KAN INNEHÅLLA MANDEL, ANDRA NÖTTER OCH VETE.
Kan innehålla spår av Nötter, Mandel, Vete.

Därför letade jag efter laktosfria chokladkakor, och sedan mjölkfria, men faaan vad de kostade! Så då intresserade jag mig för idén att göra egen choklad. 

Snabbt Googleande visade sig att det inte verkade omöjligt komplicerat. "SNABB mörk choklad" krävde: 
  • Lika delar kokosolja och kakao
  • Sötning
  • Ev. smaksättning (salt, russin, torkade bär, apelsinskal, nötter, frön)

Jag gjorde det lite mer komplicerade receptet och blev väldigt nöjd! Till detta recept behöver man kakaomassa och kakaosmör. Kakaomassa är en massa av finmalda kakaobönor. 
Kakaosmör är fett från kakaobönor.

Jag köpte kakaomassa från Rawfoodshop.se.  Jag köpte kakaosmör från Holli.se

Originalt recept är från



Mörk choklad
(Jag fick ca 460 g)

Ingredienser:
Originalt:
  • 1dl kakaomassa
  • 0,5dl kakaosmör
  • ca. 1-2msk sötning (ex. florsocker eller honung)
  • 1nypa salt
Mitt recept:
200 g Rawfoodshop Cacao Paste
90 g Rawpowder Kakaosmör 
2 dl ICA Sötströ
2 tsk Kung Markatta Kakao
1 nypa Urtekram Vaniljpulver

Instruktioner:
1. Smält kakaomassa och kakaosmör över vattenbad.
2. Rör i sötning och salt.
3. Rör om tills homogen blandning.
4. Smaka av (du kan tillsätta mer sötning om så önskas)
5. Häll i form eller på bakplåtspapper och låt stelna i kylen

Mina instruktioner:
Värm en spisplatta på medelvärme. Häll vatten i en kastrull. Låt vattnet sjuda. Lägg kakaomassa och kakaosmör i en värmetålig skål och låt smälta. Blanda om då och då så det inte bränns vid. Ta bort skålen från värmen och låt svalna i max 10 minuter. Tillsätt sötströ, kakao och vaniljpulver och blanda. Klä en plastlåda med bakplåtspapper. Häll i smeten. Ställ lådan i frysen i minst 2 timmar. Ta ut lådan och låt tina i 30 minuter. Skär i bitar. 

Förvaring: Förvara i frysen.


Tschüss!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar