tisdag 10 april 2018

Bananfrallor

Va?? Banan i frallor? Eller hur?! Mekto Ganic kallar dem ”Himmelska frallor” i sin bok, ”Baka vego”. Hon har absolut rätt!

För att det är den älskade nordvästra skånska temadagen, Bulle-med-bulle-dagen, idag, så har jag tagit fram underbara recept på frallor! (En bulle-med-bulle är en franskbrödsbulle/fralla med en chokladboll i mitten!)

Originalt recept är från


Bananfrallor
(Jag fick 6 små frallor)

Ingredienser:
Originalt:
2 mosade bananer
4 msk smält kokosolja
2 msk dadelsirap
8 msk kokosmjöl
5 msk mandelmjöl 
2 msk chiafrön
3 tsk xantangummi eller
3 msk malda psylliumfrön
1 tsk vaniljpulver 

Att rulla i
kanel

Mitt recept:
6 omogna bananer (~ 815 g)
1 dl rapsolja
1 tsk ICA Sötströ
1 nypa salt
2 msk guarkärnmjöl 
2 dl Risenta Kokosmjöl
1 dl Risenta Sojamjöl
2 tsk bakpulver

Garnering:
Malen kanel 

Instruktioner:
Mixa alla ingredienser i en matberedare eller en blender. Låt smeten vila 1 timme. Sätt ugnen på 175 grader. Forma 6 frallor med lätt fuktade händer. Rulla varje fralla i kanel. Lägg frallorna på en bakplåtspappersklädd plåt. Grädda mitt i ugnen i ca 40 minuter. Låt frallorna svalna helt på galler. 

Mina instruktioner:
Skala och mosa bananerna i en stor skål. Blanda i rapsolja. Häll sötströ, salt, guarkärnmjöl, kokosmjöl och sojamjöl i en annan skål. Tillsätt till smeten. Låt vila i 2 timmar. Sätt ugnen på 175 grader. Blanda i bakpulver i smeten. Lägg bakplåtspapper på en bakplåt. Forma smeten till frallor. Lägg kanel på en tallrik och rulla frallorna i kanel. Lägg frallorna på bakplåten. Grädda mitt i ugnen i 30-31 minuter. Låt svalna helt, minst 1 timme. Servera rumstempererat.

Förvaring: Lägg på tallrik, täck med aluminiumfolie och förvara i rumstemperatur.



Tschüss! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar