måndag 18 december 2017

Pasta med röd paprikasås

För nån vecka sen var jag med min mamma på Willys och såg paprikor i grönsaksavdelningen. Jag kommenterade att jag hade ingen aning om hur paprika smakade och frågade om det. Så vi valde en påse med tre paprikor; en gul, en grön, och en röd. Dagar gick och jag visste inte vad jag skulle göra med dem. Jag visste att jag ville göra en pastasås och hittade som tur ett recept på pasta med paprikasås och kyckling. Jag valde bort kycklingen eftersom jag är vegetarian! Originalt recept är från https://receptfavoriter.se/recept/pasta-med-paprikasas-och-kyckling.html
Pasta med röd paprikasås
(Jag fick 1 portion)

Ingredienser: Originalt:
  • 350 gram pasta som spagetti, penne, tagliatelle, farfalle eller valfri sort
  • 300 gram kycklingfilé
  • 2 krm salt
  • 1 krm vitpeppar
  • 2 msk olivolja
  • Paprikasås: 1 klyfta vitlök
  • 0,5 gul lök
  • 3 msk olivolja
  • 3 röda paprikor
  • 1 burk kokosmjölk
  • 3 dl vatten
  • 0,5 tsk salt
  • 1 krm vitpeppar
  • 2 krm chiliflakes
  • 1 krm curry eller garam masala
  • 1 krm gurkmeja
  • 2 krm paprikapulver
Mitt recept: 100 g Risenta Bönpasta Spaghetti Sås: 1 vitlöksklyfta 1/2 gul lök
1 röd paprika
Olivolja
1 1/2 dl grönsaksbuljong (2 g Kung Markatta Grönsaksbuljongtärning) 250 ml Garant Kokosmjölk 1/2 tsk salt 1/2 krm malen chilipulver 1/2 krm Garam Masala 1/2 krm malen gurkmeja 1 krm malen paprikapulver 1 krm malen cayennepeppar Instruktioner:
  1. Börja med paprikasåsen: skala och hacka lök samt vitlök.
  2. Fräs lök och vitlök i en stor kastrull i olivoljan.
  3. Skölj och skrubba paprikan. Skär loss kinderna och släng kärnor samt fäste. Skär paprikan i bitar ca 2x2 cm stora.
  4. Tillsätt paprikan till kastrullen och vänd runt.
  5. Tillsätt kokosmjölk och koka upp.
  6. Tillsätt vatten samt koka upp.
  7. Tillsätt kryddorna och rör om.
  8. Koka paprikasåsen i ca 10 minuter på medelvärme.
  9. Mixa paprikasåsen med en stavmixer och smaka av med salt, peppar samt ev. chili.
  10. Skär kycklingfiléerna i tärningar ca 2x2 cm.
  11. Fräs kycklingbitarna i olivolja samt salt och peppra dem. Börja koka pastan enligt paketet i rikligt med vatten, någon tsk salt samt några droppar olivolja.
  12. Lägg över kycklingen i paprikasåsen eller tvärtom. Låt småkoka under tiden pastan kokar klart.
  13. Servera pastan med kyckling- och paprikasåsen.
Mina instruktioner:
Skala och finhacka vitlök och lök. Skölj paprikan. *Skär bort toppen och botten av paprikan. Skär ut kärnhuset och skrapa ur frön. Finhacka väggarna. Värm en spisplatta på hög värme. Häll olivolja i en djup stekpanna. Fräs lök i 20 sekunder och rör om hela tiden. Tillsätt paprika och låt fräsa i 1 minut. Ta bort pannan. Gör grönsaksbuljong: Häll vatten i en kastrull och smula ner grönsaksbuljongtärning. Låt koka tills det inte finns smulor kvar. Tillsätt grönsaksbuljong och kokosmjölk och blanda om. Häll i kryddorna. Låt koka och rör om konstant i 7-8 minuter. Gör pastan: Häll mycket vatten i en stor kastrull, täck med lock och låt koka. Tillsätt pastan och koka i 2 minuter, för al dente-pasta. Häll ner pastan i durkslag. Lägg pastan på tallrik och häll över såsen. Servera varmt.

Förvaring: Täck med aluminiumfolie och förvara i kylen.


*Använd gärna den här videon för att lätt hacka paprikan. https://youtu.be/Gs7d7xiTFtA
Tschüss!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar