lördag 3 februari 2018

Morotskakabollar

Jag älskar morotskaka! Jag har inte ätit det på år, men det för mig tillbaka till minnet av att äta IKEA:s morotskaka. Den föll isär och var krämig i konsistensen och så delicious! 
Till min besvikelse så visar det sig att det är mycket svårare att baka morotskaka än vad man tror. Konsistensen blev fel varje gång. ☹️ 

Så jag var väldigt desperat när jag igår gjorde dessa bollar. Jag var inte beredd på att få en goodie-goodness-bomb i munnen! Konsistensen var perfekt! Krämig, grynig, smörig och mycket morotskakasmak! 

Originalt recept är från


Morotskakabollar 
(Jag fick 17 bollar)

Ingredienser:
Originalt:
7 dl havregryn
2,5 dl strösocker
150 g mjukt smör
1 msk äkta vaniljsocker
0,5 tsk kakao
1/2 dl kokosflingor
0,5 dl grovt rivna morötter
0,5 dl vispgrädde
2 tsk kanel
1,5 tsk kardemumma

Rulla i kokosflingor

Mitt recept:
70 g morot (~ 55 g skalad & riven)
100 g rumsvarmt Valio Eila Laktosfritt Smör
2 tsk malen kanel
1/2 krm allspice 
3 msk kokos 
3 msk quinoaflingor
4 msk Risenta Sojamjöl
1 dl Funksjonell Mat Sukrin Melis

Garnering:
Kokos 

Instruktioner:
Mixa ihop alla ingredienser till en smidig smet. Den kan vara lite lös ta bara in den då i frysen en liten stund så är det lättare att rulla.

Mina instruktioner:
Skölj, skala och finriv moroten. Mjukna upp smör i en skål med en sked. Häll i morot och blanda. Blanda kanel, allspice, kokos, quinoaflingor, sojamjöl och sukrin melis i en annan skål. Tillsätt de torra ingredienserna och blanda. Häll kokos på en tallrik. Forma smeten till bollar och rulla i kokosen. Lägg bollarna på en tallrik och ställ i kylen i minst 2 timmar. 

Förvaring: Täck med aluminiumfolie och förvara i kylen.


Tschüss!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar