torsdag 21 december 2017

Pepparkaksglass

Denna glassen är så enkel att göra, utan glassmaskin, och.. väldigt, väldigt mättande. Seriöst, jag blev mätt på typ 1 dl. Jag garnerade en skål glass med 1/2 pepparkaka. Använd mitt recept på pepparkakor till glassen, vetja! Originalt recept är från http://lindasbakskola.se/2015/10/29/kramig-pepparkaksglass/


Pepparkaksglass (Jag fick 1130 g) Ingredienser: Originalt: 5 dl vispgrädde
1 burk kondenserad mjölk, sockrad (397 g)
100–150 g pepparkakor, grovt krossade Garnering: några grovt krossade pepparkakor Mitt recept: 5 dl Alpro Soya Airy & Creamy 400 g kondenserad mjölk 300 g pepparkakor 2 msk pepparkakskrydda 3 msk ICA Sötströ Garnering: 1/2 pepparkaka Instruktioner: 1. Vispa grädden fluffig i en skål (men inte för hårt). 2. Häll ner den kondenserade mjölken i grädden och blanda noga. 3. Rör ner de krossade pepparkakorna i glassmeten. 4. Häll glassmeten i en limpform, ca 1 ½ liter. Strö lite krossade pepparkakor på ytan. Täck formen med plast och ställ den i frysen i ett par timmar tills den är genomfryst. Ta fram glassen en stund före servering. Servera glassen i strutar eller på tallrik. Mina instruktioner: Vispa grädden fluffig och fast, tog ca 6 minuter med elvisp. (Skaka skålen, grädden ska inte röra på sig mycket). Häll i kondenserad mjölk och blanda om väl. Häll pepparkakor i dubbla plastpåsar. Krossa kexen med kavel till smulor. Tillsätt smulor, pepparkakskrydda och sötströ. Blanda igen. Häll glassen i en stor form och frys i minst 4 timmar. Garnera med små bitar pepparkaka. Servera kallt.

Förvaring: Förvara i frysen. Tschüss!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar