onsdag 14 februari 2018

Jordgubb- och chokladglass

Glad Alla Hjärtans Dag!! Vad säger Alla Hjärtans Dag mer än jordgubbar och choklad?! Kanske ledsna karaktärer som äter glass på den 14:e. 
Som när Chandler blev dumpad av Janice i Friends (S03E04).


Och i Baby Daddy (S04E08) när alla killarna är ensamma.


Glass passar till alla tillfällen, helger, årstider och timmar tycker jag. Fira med den här glassen kanske? Jag värmde min i mikron på 800 W i 1 minut innan jag åt den.


Jordgubb- och chokladglass
(Jag fick ca 700 g)

Ingredienser:
5 dl väldigt kall Alpro Soya Airy & Creamy 
2 msk Funksjonell Mat Sukrin Melis
200 g frysta tinade jordgubbar
3 msk Funksjonell Mat Sukrin Melis

Instruktioner:
Häll vispgrädde och sukrin melis i en stor skål. Vispa grädden ganska fast med elvisp, i 8-9 minuter. Mixa jordgubbarna till puré. Finhacka chokladen. Tillsätt jordgubbspurén, chokladbitar och sukrin melis i glassmeten och blanda med en sked. Använd en slickepott och häll smeten i en brödform på 2 liter. Täck med aluminiumfolie. Frys i 3 timmar och skrapa och rör om varje halvtimme. Servera kallt.

Förvaring: Förvara i frysen.


Tschüss!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar