onsdag 24 januari 2018

Jordnötssmörsfudge

Happy Peanut Butter Day to ya! Vare sig det är crunchy eller creamy jordnötssmör så blir det alltid jäkla gott! Detta var första gången jag gjorde fudge! Jag hade aldrig ens ätit fudge innan, för jag trodde att fudge smakade som den ljusbruna ”vaniljfudgen” i lösgodiset. Men nej, till min glada överraskning så visade det sig att jag hade lyckats med en fantastiskt god och krämig fudge! Originalt recept är från https://www.recipegirl.com/2008/08/28/peanut-butter-fudge/



Jordnötssmörsfudge (Jag fick 25 bitar) Ingredienser: Originalt:
  • 2 cups granulated white sugar
  • 2/3 cup evaporated milk (whole, not low fat)
  • dash of salt
  • 3 tablespoons creamy peanut butter (heaping)
  • 1 teaspoon butter
  • 1 teaspoon vanilla extract
Mitt recept: 1 dl ICA Sötströ 100 g kondenserad mjölk 1 1/2 dl Garant Ekologiskt Jordnötssmör Creamy 5 g Kung Markatta Neutral Kokosolja Instruktioner:
  1. Butter an 8x8-inch pan.
  2. In a medium saucepan, combine the sugar, evaporated milk and salt. Bring to a boil and boil for 3 minutes, stirring constantly.
  3. Remove the pan from the stove and stir in the peanut butter, butter and vanilla. Pour into your prepared pan.
  4. Let cool (or refrigerate) and then cut into small squares.
Mina instruktioner: Klä en liten plastlåda med bakplåtspapper och smörj med rapsolja. Häll sötströ och kondenserad mjölk i en liten kastrull. Blanda och låt koka i ca 3 minuter, rör om konstant. Ta bort kastrullen och tillsätt jordnötssmör och kokosolja. Blanda tills kokosoljan smält. Häll smeten i lådan och ställ in i kylen i minst 30 minuter. Ta ut och skär i små rutor. Servera kallt.

Förvaring: Förvara i kylen. Tschüss!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar