torsdag 29 mars 2018

Remouladsås

Den här såsen har jag minnen av från skolmaten serverad med fisk och potatis. Inte bara jag, eller hur? 

Rémoulade är en fransk sås som ursprungligen serverades till kötträtter, men i modern tid är den populär till fisk och skaldjur. 
Klassisk fransk rémoulade innehåller majonäs, senap, vinäger, schalottenlök, kapris, hackad inlagd gurka och örter. 

Mitt recept är inte helt juste, eftersom jag använt vanlig färsk gurka för jag gillar inte gammaldags, smörgås-, salt- eller Bostongurka. Och de har socker och modifierat stärkelse i sig. 

Jag köpte ICA:s kapris och inte Santa Marias, eftersom den innehåller:
Kapris, lag (vatten, vitvinsvinäger, salt (9,3%), syra (mjölksyra), konsistensmedel (E509), konserveringsmedel (E223).

Mjölksyra är alltså inte den som bildas i kroppen när man tränar, utan en syra härstammande från mjölk, som används i konservering. 

Jag tyckte den var godast varm, men då skar den sig. 😋 
Passar till Chicken BBQ Quorn och quinoa. 




Originalt recept är från


Remouladsås
(Jag fick ca 455 g)

Ingredienser:
Originalt:
1 dl majonnäs, 80% fett
1 dl creme fraiche
1-2 msk pressad citron
1 tsk fransk senap
salt och peppar
½ tsk gurkmeja
2 msk finhackad gurka 

Mitt recept:
3 1/2 dl rumsvarm majonäs 
4 msk citronsaft 
1 msk ICA Kapris Hel
1 krm malen vitpeppar 
1/2 tsk salt
2 tsk torkad persilja
2 tsk rumsvarm Dijona Dijon Senap
45 g färsk gurka

Instruktioner:
Rör ihop majonnäs och creme fraiche och krydda med citron, senap, salt och peppar och gurkmeja.
Vänd ihop med lätt hand med hackad gurka.
Lägg upp i en skål och ställ svalt till serveringen. Lägg en rejäl klick på varm nystekt fisk. 

Mina instruktioner:
Häll majonäs och citronsaft i en skål. Öppna burken med kapris och låt vätskan rinna ut i vasken. Tillsätt kapris, vitpeppar, salt, persilja och dijonsenap och blanda väl. Skölj och finhacka gurka. Blanda i gurkbitarna. Servera varmt eller kallt. 

Förvaring: Häll i skål, täck med aluminiumfolie och förvara i kylen.

Tschüss!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar