söndag 9 juli 2017

Pizza Margherita

Jag har alltid varit kräsen när det gäller mat och det gäller också pizza. Jag har under hela mitt liv föredragit pizza Margherita, botten med tomatsås och mozzarella, än andra. Förutom ett par tag när jag gillade pizza Bolognese också.
Men när jag är sugen på pizza nu så är det alltid på Margherita! Originalt recept är från http://tidningenhembakat.se/recept/pizza-margherita/


Pizza Margherita (Jag fick 1 stor, ca 25 cm i dm) Ingredienser: Originalt: 25 g jäst
2 ½ dl vatten, ljummet
400 g vetemjöl, ca 7 ½ dl Tomatsås:
350 g passerade tomater
1 msk olivolja, extra vergine
1 tsk havssalt
10 basilikablad, färska  Topping: 2 mozzarellaostar 1 msk oregano, torkad  basilika, färsk Mitt recept: 1 rumsvarmt ägg 1 rumsvarm äggvita 3 msk smält Kung Markatta Neutral Kokosolja
2 1/2 dl sojamjölk 25 g Jästbolaget KronJäst För Matbröd 1 msk Hermesetas Stevia 1 tsk salt 1 1/2 tsk bakpulver 2 dl Risenta Rismjöl 2 dl Risenta Havremjöl 3 msk Kockens Potatismjöl 4 msk Finax Psyllium Fyllning: 335 g ICA i love eco Ekologiska Passerade Tomater 1 tsk olivolja 1 nypa salt 1 tsk basilika 250 g Galbani Mozzarella Instruktioner:
1. Sätt ugnen på 250 grader. Smula ner jästen i en bunke och lös upp den med vattnet. Rör ner vetemjölet, men spara ca 2 msk till utbakningen. Arbeta samman till en smidig deg.
2. Ta upp degen på ett bakbord och knåda degen ytterligare för hand. Låt degen jäsa under bakduk i 50–60 min.
3. Lägg tomaterna i en skål och blanda ner olja, salt och basilika.
4. Lägg aluminiumfolie på en plåt och lägg ett bakplåtspapper ovanpå.
5. Dela degen i 4 bitar. Kavla ut en bit åt gången på ett bakbord eller klappa ut den direkt på plåten till en rund pizza, 25–30 cm i diameter.
6. Bred ut tomatsåsen på degen. Bryt mozzarella i mindre bitar och lägg den på pizzan. Strö över oregano.
7. Grädda pizzan längst ner i ugnen i 13–15 min. Toppa den nygräddade pizzan med basilika.
Mina instruktioner:
Vispa ägg och äggvita med elvisp. Smält kokosoljan och låt svalna. Värm upp sojamjölken till 35-36 grader. Häll i kokosolja och sojamjölk och vispa. Smula ner jästen och vispa tills jästen lösts upp, det kommer bli skummigt. Tillsätt stevia och salt. Häll bakpulver, rismjöl, havremjöl, potatismjöl och psyllium i en annan skål och blanda. Sätt ugnen på minst 100 grader. Tillsätt de torra ingredienserna i skålen. Blanda snabbt ihop till en kladdig deg. Knåda degen i minst 5 minuter. Täck degen med en duk och låt jäsa under ugnen, (om du kan) i 1 timme. Gör fyllningen: Häll passerade tomater, olivolja, salt och basilika i en skål och blanda. Ta ut degen och knåda lite till. Kavla ut degen till en stor cirkel på en lätt mjölad yta. Bre på fyllningen. Klipp upp påsen med mozzarellan i och häll ut vätskan. Smula osten i en skål först. Smula sen osten på pizzan. Låt jäsa täckt under ugnen i 40 minuter. Sätt ugnen på 250 grader. Grädda allra längst ner i ugnen i 16-17 minuter. Låt svalna totalt, minst 1 timme. Servera varmt.

Förvaring: Lägg på tallrik, täck med aluminiumfolie och förvara i rumstemperatur. 

Tschüss!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar