fredag 16 juni 2017

Mjuka chokladkakor

I förrigår ville jag baka men jag hade brist på ägg och smör. Vilken tur att jag hittade detta receptet!

Jag var oroad när kakorna var väldigt mjuka och ramlade sönder på bakplåten. Jag tog ut de efter 15 minuter och hoppades att de skulle "stelna". Och det gjorde dem! Phew! Men de blev inte hårda, fortfarande mjuka inuti och luktade kladdkaka.

Originala receptet kommer från
http://www.bakerita.com/paleo-double-chocolate-cookies/




Mjuka chokladkakor (Jag fick ca 15 kakor) Ingredienser: Originalt i US-mått: 1/2 cup solid coconut oil
3/4 cup coconut sugar
1 egg
1 teaspoon vanilla extract
1/2 teaspoon baking soda
1/2 teaspoon salt
1 cup cocoa powder
1 cup chocolate chunks
Mitt recept: 105 g rumsvarmt smör 1 1/2 dl brunt socker 1 ägg 1 tsk bakpulver 1/2 tsk vaniljsocker 2 dl kakao 160 g mörk choklad Instruktioner: Preheat oven to 350ºF.
Thoroughly mix together the coconut oil and coconut sugar until completely combined. Add the egg and vanilla and stir until combined. Add in the baking soda, salt, and cocoa powder and mix until smooth. Stir in the chocolate chunks. Use a cookie scoop to shape cookie dough balls. Sprinkle with flaky sea salt, if desired. If you want thick cookies, place dough in the freezer for 15 minutes before baking. You can also place the cookie dough in the fridge for up to 3 days before baking. Bake for about 10 minutes or until set around the edges but still gooey in the center. Let cool for 15 minutes on the baking sheet before transferring to a cooling rack to cool completely. Mina instruktioner: Vispa smör och brunt socker tillsammans med en elvisp. Tillsätt ägget. Häll i vaniljsocker, bakpulver och kakao och vispa till en kladdig deg. Hacka chokladen i bitar och blanda i bitarna. Sätt ugnen på 175 grader. Lägg bakplåtspapper på en bakplåt. Forma bollar av degen och platta till dem. Lägg kakorna på plåten. Grädda mitt i ugnen i 15-16 minuter. Ta ut och låt svalna tills de stelnat. Schüss!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar